NIEUWS EN WEETJES OVER GEZONDE SNACKS



Acrylamide in voeding
Acrylamide ontstaat tijdens de bereiding(verhitting) van voeding. Dit gebeurt vooral in zetmeel-rijke producten zoals aardappelen en granen. Het gaat hierbij om temperaturen van rond de 180 graden. Deze temperatuur wordt bereikt bij frituren, braden, bakken, barbecueën, roosteren, en grillen.
De Keuringsdienst van Waren heeft acrylamide aangetroffen in patat, chips, ontbijtkoek en pepernoten. Daarnaast in veel mindere mate ook in brood, roggebrood, toast, cornflakes, beschuit, crackers en kruidnoten.
Zelfs in koffie is het in het buitenland aangetroffen. Er is geen verschil tussen eten dat thuis is bereid en producten die in de winkel zijn gekocht. In gekookte en rauwe producten is geen acrylamide gevonden.

Kanker
Er wordt wetenschappelijk vanuit gegaan dat het mogelijk is dat Acrylamide kanker kan veroorzaken. Binnen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vinden deskundigen de modellen die voorspellen of acrylamide kanker veroorzaakt echter onvoldoende om hieruit conclusies te trekken. Volgens het RIVM (Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu) en RIKILT (instituut voor voedselveiligheid) heeft acrylamide een mogelijk risico van kanker. Het zou in Nederland om ongeveer honderd kanker-gevallen per jaar gaan. Er zijn echter nog veel onzekerheden.
Op dit moment worden er geen normen gesteld aan producten die acrylamide kunnen bevatten omdat er nog te veel onduidelijkheden zijn over het precieze risico van deze stof.

Momenteel wordt veel onderzoek verricht welke aanpassingen aan de productieprocessen van levensmiddelen mogelijk zijn om de vorming van acrylamide te verminderen. Zo is recentelijk uit onderzoek gebleken dat een bepaald rijsmiddel (ammonium bicarbonaat) invloed heeft op de acrylamide-vorming in bepaalde graanproducten (bijvoorbeeld ontbijtkoek). Het weglaten en vervangen van dit rijsmiddel verlaagt het acrylamidegehalte aanzienlijk.

Maatregelen

- Eet plantaardig en gevarieerd met veel groente en fruit. Het liefst rauw.
- Bak aardappelen en aardappelproducten niet bruin, maar goudgeel.
- Bak patat niet langer dan nodig is. (bij 175-180 graden)
- Bak frites-soorten die geschikt zijn voor de oven alleen in de oven en niet langer dan de aanwijzingen op de verpakking
- Gaar aardappelen voor het bakken niet in de magnetron. Een recente studie geeft aanwijzingen dat aardappels die gebakken worden nadat ze in de magnetron gekookt zijn, hogere acrylamidegehaltes bevatten dan aardappelen die eerst in een pan zijn gekookt.
- Bewaar aardappelen niet in de koelkast of in een koude kelder. De bewaartemperatuur beïnvloedt namelijk het suikergehalte van aardappelen en daarmee dus ook het acrylamidegehalte als de aardappelen worden gebakken of gefrituurd.

Share |

Vorige pagina



UITGELICHT:

BOEK-tip

Zeer interessant boek voor iedereen die wil stoppen met suiker eten. Vol met handige tips en veel recepten. Veel informatie over wat suiker met je doet - Praktisch stappenplan om direct aan de slag te gaan - Ingrediënten verkrijgbaar bij de supermarkt: geen dure biowinkels. Ook verkrijgbaar als E-book

Meer info

Inca-bessen, puur superfood

Incabessen zijn een superlekkere gezonde snack tussendoor, in desserts, sappen, smoothies en taarten.
Eet je ze zo uit de hand als een rins-zoete snack, dan krijg je in één hap een heleboel gezonde stoffen binnen. 100% biologisch.

Meer info

Google Analytics Alternative