NIEUWS EN WEETJES OVER GEZONDE SNACKS



Minder maagkanker met meer groenten

Groenten, en dan met name groene bladgroenten en wortelgroenten, beschermen bij regelmatig gebruik wellicht tegen het ontstaan van maagkanker.
Dit blijkt uit een omvangrijk Zweeds onderzoek.

Mensen, die 200 gram groenten of meer per dag eten, hebben een opvallend kleinere kans op het krijgen van maagkanker dan mensen die 80 gram groenten of minder per dag eten. De kans op het krijgen van maagkanker daalde volgens de gegevens met 44%.

Groente liefhebbers
De onderzoekers hebben ook gekeken naar de relatie met verschillende soorten groenten. De kans op maagkanker is aanzienlijk kleiner bij mensen die meer dan 3 keer per week groene bladgroenten, zoals spinazie en sla of wortelgroenten zoals wortels en  bietjes eten dan bij mensen die minder dan 1 keer per 2 weken deze groentesoorten eten.
De onderzoekers schrijven de extra bescherming van deze groentesoorten toe aan het hoge gehalte van diverse carotenoïden, en met name betacaroteen.

Groots onderzoek
Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van twee grote Zweedse onderzoeksgroepen van ruim 36.000 vrouwen en ruim 45.000 mannen van middelbare leeftijd. De personen zijn 7,2 jaar gevolgd (in de periode tussen 1997 en 2005). In die periode kregen 139 mensen maagkanker. Om de voedselconsumptie te achterhalen hebben alle proefpersonen een vragenlijst ingevuld waarbij ze van 96 voedingsmiddelen moesten aangeven hoe vaak ze deze gedurende het laatste jaar gebruikt hadden.

Ui en knoflook verkleinen kans op kanker
Wie regelmatig ui en knoflook eet, zou daarmee de kans op diverse soorten kanker kunnen verkleinen. Dit suggereren de resultaten van 8 studies, uitgevoerd in Italië en Zwitserland.
80 gram ui per week
Het eten van meer dan 80 gram ui per week gaat gepaard met een bijna 40% kleinere kans op dikke darmkanker, vergeleken met mensen die geen ui eten. De kans op kanker aan de eierstokken is 43% kleiner en de kans op strottenhoofdkanker 56%. Regelmatig gebruik van knoflook gaat ook gepaard met een lager risico op kanker. Het risico op dikke darmkanker is 12% lager en op nierkanker 21% lager dan bij mensen die weinig tot geen knoflook gebruiken.

De Alliumfamilie
Voor de kankerremmende eigenschappen van ui en knoflook bestaan al langer aanwijzingen. Beide horen samen met prei - tot de zogenoemde alliumgroenten. Vooral knoflook is rijk aan potentieel kankerremmende organische zwavelverbindingen. Deze stoffen zijn deels verantwoordelijk voor de typische smaak en geur van knoflook. Uien bevatten daarnaast een hoog gehalte aan flavonoïden, die een gunstige werking als antioxidant hebben. Of deze stoffen uit alliumgroenten inderdaad verantwoordelijk zijn voor de mogelijk beschermende werking tegen kanker, moet verder onderzocht worden.

Samenvatting van de onderzoeken
De onderzoekers hebben de resultaten van 8 patiënt-controlestudies op een rij gezet. In totaal zijn de eetgewoonten van ruim 8.500 mensen met kanker vergeleken met ruim 16.000 vergelijkbare personen zonder kanker. Uit vrijwel alle studies bleek dat kankerpatiënten 2 jaar voor hun diagnose 10 tot 30% minder ui en knoflook consumeerden dan controlepersonen.

NDN commentaar
Groenten, fruit en in het bijzonder uien en knoflook bieden een breed scala aan immuunverhogende voedingsstoffen. Om in de huidige omstandigheden van stress, weinig beweging, milieuvervuiling (met name de zware metalen die zich vastzetten in de weefsels) een goed werkend immuunsysteem te hebben is het nodig om 1 kg aan groenten en fruit per dag te eten.
In Nederland wordt 200 gram al nauwelijks gehaald. De aanbeveling ligt op 400 gram per dag, dus het is nog even door eten.

Van hapje naar sapje
Het wordt makkelijker te halen als een deel als sappen wordt genomen. De industrie springt hier handig op in om allerlei groenten- en fruitdrankjes te fabriceren verrijkt met allerlei vitaminen. Belangrijk is daarbij als consument kritisch te letten op de volgende toevoegingen: suiker, synthetische vitaminen, e-nummers, zoetstoffen, persdatum.

Biologische groenten- en fruitsappen heeft onze voorkeur. Dit omdat het omzetten van bestrijdingsmiddelen in de lever tot oplosbare stoffen (als dit al gebeurt) zodat ze dan via de nier uit gescheiden kunnen worden, het lichaam berooft van vitaminen en mineralen. De lever heeft het al druk genoeg met het wegwerken van de huidige aanvoer van toxische stoffen (alcohol, frituurvet, verborgen vet, verkeerde stoffen uit cosmetica die via de huid binnen komen, medicatie, tabak, formaldehyde uit verflucht, etc).

Verwen uw lever
Verwen de lever eens met biologische groenten waarvan hij extra krachtig wordt zoals: bladgroenten (magnesiumrijk), wortels (rijk aan caretonoïden), avocado (rijk aan glutathion), zwavelrijke groenten zoals prei, ui (flavonoiden), broccoli (thiolen), chinese kool, witlof (inuline) en artisjok. Ook de asperges (glutathion) kunnen weer op het menu worden gezet.


bron: gottswaal.nl

Share |

Vorige pagina



UITGELICHT:

BOEK-tip

Zeer interessant boek voor iedereen die wil stoppen met suiker eten. Vol met handige tips en veel recepten. Veel informatie over wat suiker met je doet - Praktisch stappenplan om direct aan de slag te gaan - Ingrediënten verkrijgbaar bij de supermarkt: geen dure biowinkels. Ook verkrijgbaar als E-book

Meer info

Inca-bessen, puur superfood

Incabessen zijn een superlekkere gezonde snack tussendoor, in desserts, sappen, smoothies en taarten.
Eet je ze zo uit de hand als een rins-zoete snack, dan krijg je in één hap een heleboel gezonde stoffen binnen. 100% biologisch.

Meer info

Google Analytics Alternative